◆二重人格症候群にご用心◆

 

◆サミュエルの書斎から◆

 

―“二重人格症候群”にご用心―

 

 

 

キリスト者として、私たちは”二重人格症候群”に陥らないように注意しなければなりません。それは、一方ではイエスの無条件の愛を説きながら、一方では私たちのメッセージを聞いても信じることを拒む人を、片っ端から“悪霊憑き”呼ばわりする症状です。

 

 

 

イエスが、ユダヤ人の律法学者ニコデモに、「新しく生まれなさい」(ヨハネ3章)と言って励ました時、彼はニコデモに、その排他的な宗教の枠の中から出てくるようにと促したのです。イエスはニコデモに、彼自身の民族性や宗派を超えて、人を愛するようにと挑戦したのでした。だからイエスは、彼に向かってこう言われたのです――。

 

 

 

(ヨハネ3:16,17 「神は、実に、そのひとり子をお与えになったほどに、世を愛された。それは御子を信じる者が、ひとりとして滅びることなく、永遠のいのちを持つためである。神が御子を世に遣わされたのは、世をさばくためではなく、御子によって世が救われるためである。」

 

 

 

言葉を変えると、ニコデモが神の国の一員となるためには、世を愛し、そうするために神が選ばれたやり方を愛さなければならないということです。そんなわけで、私もしばしば自分自身にこんな質問をします。

 

 

 

「私は、キリスト者として本当にこの世を愛しているだろうか? 私は、本当に人々を愛しているから、そのお世話をしているのか、それとも単に、彼らを自分の宗派や組織の一員とさせるための、隠された伝道計画があるからそうしているだけなのか? 自分はイエスを愛しているのか、それとも自分の信仰プログラムを愛しているのか? 大事なのはイエスか、それとも宗教としてのキリスト教か?」

 

 

 

時として、私はあまりにイエスや自分の教会を愛する思いに捉われて、私の隣人を愛することを忘れてしまいます。彼らに目を注ぎ、心にかけることを忘れているのです。そのときの私は、“キリスト教の真髄は、愛の上に打ち立てられる”ということを忘却しています。自分は、イエスが私に求めておられることを忠実に守っているか? 「あなたを迫害する者を祝福しなさい。平和をつくり出す人になりなさい。”橋を架ける人”になりなさい」はどうだろう? 「新しく生まれなさい。」――これが、イエスがまさにニコデモにそうなるよう求めたことでした。それは、サマリヤ人やガリラヤ人をも同じように愛することができるように、全く変えられることです。当時、ユダヤ人とサマリヤ人が、たやすく行き来できない状態であったことは、私たちには周知の事実ですから、ニコデモ個人の力では、それはできない相談でした。彼には、その魂を貫き、彼に勇気を与え、愛しえない者をいかなる前提条件もなしに愛することができるようにさせる、“聖霊”が必要だったのです。聖霊に満たされることの大いなる点は、愛せない者を愛することができるようになり、隠れ家を求めている人の“隠れ家”になり、声なき人の“声”になれることだと私が信じる理由はそこにあります。このように、聖霊に満たされることの最も大切なしるしは、“キリストのような愛”であり、私たちを二重人格を持ったキリスト者に変えてしまう諸条件や組織に基づいた、“選(よ)り好みの愛”ではないのです。

 

 

 

最後に、愛は“罪への寛容”とは違います。愛が、純粋に、隠された計画もなしに、真心から人々に差し出されるとき、彼らの心は、変化に向かって容易に開かれます。イエスは、あの娼婦に“説教”したのではありません。彼女は姦淫の罪で律法学者たちに訴えられ、罪に定められていたのでした。説教などではなく、あの娼婦の人生を永遠に変えたものは、イエスの純粋な愛の動作であり(訳注:彼女を一切裁かず、黙々と地面に文字を書いていたこと。また、彼女を裁く者たちを、「あなた方にその資格があるのか」と厳しく糾弾したこと。)、その言葉少なな一言でした。「行きなさい。今からは決して罪を犯してはなりません。」(ヨハネ8111

 

私たちも、このイエスのなさり方を選びたいものです!

 

 

 

As Christians, we have to be careful not to fall into a double personality syndrome: from one side preaching the unconditional love of Jesus, and on the other hand demonizing everybody who refuses to believe in our message.

 

 

 

When Jesus encouraged Nicodemus, the Jewish teacher of the law, to be “Born Again” (John 3) --- He was challenging Nicodemus to come out of his exclusive religious box. Jesus challenged him to love beyond his own ethnicity and religious group. That is why Jesus said to him:

 

 

 

For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life. For God did not send his Son into the world to condemn the world, but to save the world through him.” (John 3:16-17)

 

 

 

In other words: in order for Nicodemus to be a part of Gods Kingdom, he has to love the world, the way God chose to love it. Thus, these are questions I often ask myself:

 

 

 

Do we as Christians really love the world? Do we really care for people because we love them, or we care about them simply because we have a hidden evangelistic agenda to make them part of our religious groups or systems? Do we love Jesus or do we love our religious programs? What is important; Jesus or Christianity as a religion?”

 

 

 

Sometimes I am so pre-occupied with loving Jesus and my church, that I forget to love my neighbors. I forget to attention and care for them. I forget that the essence of Christianity is built upon love. Do I really follow what Jesus requires from me; Bless those who persecute me, be a peacemaker, be a bridge builder? This was exactly what Jesus challenged Nicodemus to become; “Born Again”, a total transformation through which he could be able to love the Samaritans and Galileans as well. Nicodemus with his own power could not do as such, as we all know in those days Jews and Samaritans would not easily associate with each other. He needed the Holy Spirit to penetrate his soul, to give him the courage and enable him to love the unlovable without any preconditions whatsoever. That is why I believe that the greatest thing of being filled with Holy Spirit is to be able to love the unlovable, to be a refuge for the refuge seeker, and a voice for the voiceless. Thus, Christ-like love is the most important sign of being filled with the Holy Spirit and not a selective love, based on conditions and systems which turns us into Christians with double personalities. 

 

 

 

Finally, love does not mean the tolerance of sin: when love is genuinely offered to others, pure and without hidden agendas, people will be easily open for change. Jesus did not preach to the prostitute women, who was accused and condemned by the teachers of law because of adultery--- in contrary, it was the demonstration of Jesus’ pure love and His one little sentence “go and sin no more” that changed the life of that prostitute forever (see John 8:1-11).

 

I hope we choose Jesus’ way!